Algemene Voorwaarden
Graag informeren wij u via deze algemene voorwaarden over de manier waarop DE GOEIE KOOP! te werk gaat en welke regels van toepassing zijn indien u een tweedehands goed aankoopt.. De bedoeling van deze algemene voorwaarden is om de transparantie te verzekeren en ook proactief te antwoorden op alle vragen die u kan hebben over de aankoop, de betaling, levering enz. van de tweedehands goederen. We verzoeken onze klanten dan ook om deze algemene voorwaarden zorgvuldig te lezen alvorens een aankoop te doen.
1. Definities
1.1. “AV”: onderhavige algemene voorwaarden;
1.2. “De Goeie Koop” (hierna genoemd wij/ons), met zetel te 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40 en
met als ondernemingsnummer 0720 684 957, beheerder van www.degoeiekoop.be;
1.3. “klant”: elke natuurlijke persoon die handelingsbekwaam en ouder dan 18 jaar is;
1.4. "goederen": door de goeie koop! aangeboden goederen op www.degoeiekoop.be;
2. Toepassingsgebied Algemene Voorwaarden
2.1. Alle commerciële relaties tussen ons en de klant worden beheerst door: de bevestigingsmail uitgaande van ons, deze algemene voorwaarden en het Belgisch recht.
2.2. Bij een wijziging van de AV zal iedere klant met een account een mail ontvangen waarin de wijziging wordt aangekondigd en waarbij de klant de mogelijkheid heeft om zijn account op non-actief te plaatsen of te laten verwijderen.
2.4. Het (herhaaldelijk) niet toepassen door ons van enig recht in deze AV, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt ons niet het recht dit later in te roepen.
2.5. Deze algemene voorwaarden doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten die op dwingende wijze aan de klant worden verleend krachtens de Belgische wetgeving m.b.t. consumentenbescherming.
3. Totstandkoming overeenkomst
3.1. De overeenkomst komt tot stand tussen de klant en ons die het goed op www.degoeiekoop.be aanbiedt.
3.2. De overeenkomst komt verder tot stand op het ogenblik van ontvangst door de klant van de bevestigingsmail uitgaande van ons met de bestelbevestiging (zelfs wanneer deze door de klant wordt ontvangen in het “spam”-postvak van zijn e-mailaccount).
4. Weergave tweedehands goederen op onze website
4.1. De klant erkent dat de aangeboden goederen tweedehands goederen zijn die gebruikssporen kunnen vertonen of bepaalde functies verloren hebben, eigen aan de aard van deze goederen. Wij trachten hierbij de eigenschappen van de goederen zo nauwkeurig mogelijk weer te geven op de website. Gelet op de aard van de goederen, is het aangeraden dat de klant de foto’s steeds nauwkeurig bekijkt en de omschrijving grondig leest.
4.2. Zo wordt door ons geen garantie gegeven m.b.t.:
- De weergave van de kleuren van het goed die de klant ziet die afhankelijk zijn van zijn/haar computersysteem;
- De weergave van de afmetingen van een goed. De klant erkent dat dit slechts richtwaarden zijn om de klant een beter inzicht te geven in het model of de pasvorm van het goed en geen absolute garantie inhouden van de feitelijke afmetingen van het goed die de klant ontvangt;
- De authenticiteit en/of afkomst van het goed.
4.3. Bij twijfel, heeft de klant steeds de mogelijkheid om het goed ter plaatse, sportpleinstraat 40, 3800 Sint-Truiden te komen bezichtigen na afspraak.
4.4. Indien de klant een vermoeden heeft dat een goed dat te koop wordt aangeboden op onze website een niet-authentiek of namaak goed betreft, kan hij/zij dit steeds melden aan ons middels het verzenden van een e mail aan info@degoeiekoop.be.In geval van terechte klacht, zullen we het goed zo snel mogelijk offline halen.
5. Annulering
5.1. Annulering door de Klant
5.1.1. De klant kan na de totstandkoming van de overeenkomst de aankoop niet meer (geheel of gedeeltelijk) annuleren, tenzij in geval van art. 11, wanprestatie in hoofde van ons, een objectieve door ons aanvaarde reden, of indien uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
5.1.2. Ingeval van annulering door de klant buiten de gevallen zoals omschreven in art. 5.1.1, zijn wij gerechtigd om naar eigen keuze en inzicht (cumulatief en niet-limitatief):
(i) De aankoop zonder enige ingebrekestelling als geannuleerd te beschouwen;
(iii) Het betreffende goed opnieuw te koop aan te bieden op www.degoeiekoop.be
(iv) Een schadevergoeding aan te rekenen ten bedrage van 10% van de prijs (met een minimum van € 50,00); en
(v) Elke verdere uitvoering of levering onmiddellijk stop te zetten.
5.2. Annulering door ons
Wij behouden het recht om een overeenkomst te annuleren in het geval deze is gebaseerd op foutieve informatie van de klant, in welk geval wij in eerste instantie de klant zullen aanspreken om meer informatie te verkrijgen; of omdat we omwille van objectieve redenen, niet (langer) in staat zijn om de aankoop uit te voeren. In dit geval zullen we de klant hiervan binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen en vervolgens de eventueel reeds betaalde gelden binnen 14 kalenderdagen na voornoemde kennisgeving terugbetalen.
6. Prijs
De prijs van het goed staat vermeld bij elk goed. Onze prijzen zijn altijd in EURO inclusief BTW en taksen tenzij anders vermeld. Er kan een verzendkost aangerekend worden indien de klant ervoor kiest het goed te laten leveren in een afhaalpunt of op zijn thuisadres. In dat geval wordt de kost van verzending bij aangerekend in uw winkelmandje.
7. Betaling
7.1. Betaling bij afhaling in 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40
7.1.1. Ingeval de klant opteert voor afhaling in 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40, dient hij/zij de gewenste verzendwijze te selecteren. Nadat de klant aangaf dat het goed afgehaald zal worden, wordt er door ons contact genomen met de klant ofwel per mail of telefonisch om een afspraak te maken om het goed af te halen. Het goed wordt ter plaatse afgerekend (ofwel cash, ofwel via Payconiq)
7.1.2. In uitzonderlijke gevallen en mits schriftelijk akkoord van ons, kan een goed dat wordt afgehaald toch vooraf betaald worden middels voorafgaandelijke overschrijving.
7.2. Betaling bij verzending door ons
7.2.1. Ingeval de klant opteert voor levering, dient hij/zij dit aan te duiden tijdens het afrekenen van zijn/haar winkelmandje. De kosten van verzending staan vermeld bij de optie verzending en zijn afhankelijk van de plaats van verzending en gewicht van het goed.
7.2.2. Indien de klant zich kwalificeert als een onderneming kan deze ons uiterlijk vóór de betaling van het goed om een factuur voor de aankoop van de goederen verzoeken.
8. Afhaling van het goed door de klant
8.1. Indien de klant heeft gekozen voor de afhaling van het goed, verbindt deze zich ertoe om het goed af te halen in 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40, na afspraak met ons. De klant zal zich hier aanmelden samen met zijn identiteitskaart en een print van de bevestigingsmail (indien een print niet mogelijk is, is een weergave op smartphone ook voldoende). Afhaling met getekende volmacht is eveneens mogelijk. Bij gebreke hieraan, is een afhaling door de klant niet mogelijk.
8.2. De klant zal, na betaling, het goed aftekenen voor ontvangst en deze in zijn/haar bezit nemen.
8.3. De klant erkent dat wij ten gevolge van bepaalde omstandigheden genoodzaakt zijn om te werken met een afsprakensysteem voor afhaling, waarbij datum en uur van afhaling op voorhand dienen te worden vastgelegd.
9. Verzending van het goed door ons
9.1. Indien de klant heeft gekozen voor verzending van het goed door ons, zal de klant een e-mail ontvangen van zodra we de betaling hebben ontvangen waarbij een leveringstermijn aan de klant wordt meegedeeld.
9.2. Tenzij indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, is het te verwachten tijdstip van levering steeds bij benadering en niet bindend. Het overschrijden van de voorziene termijn kan aldus geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, indeplaatsstelling of beëindiging van de overeenkomst ten laste van ons. Bovendien kunnen we nooit aansprakelijk gesteld worden voor vertragingen veroorzaakt door derde partijen (zoals de transportfirma).
9.3. De voorziene leveringstermijnen vervallen automatisch, in geval van overmacht (cf. art. 13).
9.4. De manier waarop het transport plaatsvindt en de eigenlijke transportmiddelen worden door ons naar redelijkheid bepaald.
9.5. Het goed wordt steeds geleverd op het door de klant opgegeven leveringsadres in zijn/haar account. Het risico voor beschadigingen, vernielingen en verdwijningen met betrekking tot het goed gaan aldus over op de klant op het ogenblik van levering op het door de klant opgegeven leveringsadres.
9.6. Bij afwezigheid van de klant bij levering op het door de klant aangeduide leveringsadres, wordt door de transportdienst een bericht achtergelaten op het leveringsadres met de mededeling dat de klant de bestelling kan ophalen in het op het bericht vermelde afhaalpunt.
9.7. Indien de klant bij de levering de ontvangst weigert, zal de bestelling teruggezonden worden naar ons. De kosten van terugzending, alsook de bepalingen bij annulering ten laste van de klant (cf. art. 7.1.2) zijn van toepassing.
10. Herroepingsrecht (enkel van toepassing bij aankoop door klant-consumenten)
10.1. Algemeen
10.1.1. Ingeval de klant gekwalificeerd wordt als een consument, beschikt hij/zij over een recht tot herroeping met betrekking tot de goederen aangekocht via ons. Op grond van Boek VI Marktpraktijken & Consumentenbescherming van het Wetboek Economisch Recht heeft de klant het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen zonder opgave van redenen de aankoop te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 kalenderdagen na de dag waarop de klant of een door de klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
10.1.2. Ingeval de Klant niet de hoedanigheid van consument heeft, beschikt hij/zij in geen geval over een recht tot herroeping en zijn onderhavige bepalingen in verband met het herroepingsrecht niet van toepassing.
10.2. Uitoefening herroepingsrecht
10.2.1. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de Klant-consument ons via een ondubbelzinnige verklaring, per post of per mail info@degoeiekoop.be op de hoogte stellen van diens beslissing om de aankoop te herroepen. De klant, consument kan hiervoor ook gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de klant-consument de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.
10.3. Gevolgen uitoefening herroepingsrecht
10.3.1. Als de klant zijn aankoop herroept, ontvangt de klant alle gedane betalingen van ons terug, inclusief leveringskosten en in ieder geval niet later dan 14 kalenderdagen nadat we op de hoogte zijn gesteld van de beslissing van de klant zijn/haar aankoop te herroepen. We betalen de klant alsdan terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de klant uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd.
10.3.2. In ieder geval zal de klant voor de terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met de terugbetaling tot wij het goed hebben teruggekregen of de klant heeft aangetoond dat hij het goed heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
10.3.3. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, zullen wij de klant een retourlabel bezorgen via e-mail of brengt de klant het goed zelf terug naar De Goeie Koop, sportpleinstraat 40, 3800 Sint-Truiden . De klant dient het goed onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 kalenderdagen na de dag waarop hij/zij zijn/haar besluit de aankoop te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of terug te brengen naar de goeie koop, sportpleinstraat 40, 3800 Sint-Truiden.
10.4. Terugbetaling leveringskosten
10.4.1 Bij een gedeeltelijke herroeping zijn we niet gehouden om enige leveringskosten terug te betalen.
10.5. Ingebruikname
10.5.1 Het teruggezonden goed mag niet in gebruik genomen zijn en dient zich in dezelfde staat te bevinden als op het ogenblik van de levering. De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van het goed die het gevolg is van het gebruik van het goed, dat verder gaat dan nodig is om de aard en de kenmerken van het goed vast te stellen. In ieder geval worden bevuilde, beschadigde of onvolledige goederen niet teruggenomen (tenzij deze gebruikssporen uitdrukkelijk in de omschrijving van het goed waren opgenomen).
11. Conformiteit, garantie en klachten
11.1. Niet-conforme/beschadigde levering of zichtbare gebreken
11.1.1. De klant moet direct bij de levering van het goed en ten laatste 48u na ontvangst een eerste verificatie uitvoeren en controleren of het geleverde goed in overeenstemming is met hetgeen werd besteld (onder meer wat betreft transportschade, type, hoeveelheid, kleur, stof/materiaal, maat/afmeting en authenticiteit). Ingeval de levering niet conform is en/of beschadigd is, dient de klant ons hiervan onmiddellijk - op straffe van verval van de klacht - in kennis te stellen via e-mail (en dit bij voorkeur samen met de nodige foto’s die de niet-conformiteit/beschadiging aantonen).
11.1.2. De klant erkent evenwel dat de goederen tweedehands goederen zijn die gebruikssporen kunnen vertonen, eigen aan de aard van deze goederen.
11.1.3. De klant erkent verder dat wij geen enkele garantie geven met betrekking tot de authenticiteit (bijvoorbeeld m.b.t. het materiaal van het goed, het merk, de originele auteur, ontwerper, schilder, …) van een goed. In geval van twijfel, adviseren wij om het goed fysiek te komen bezichtigen in 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40.
11.2. Verborgen gebreken
ons hiervan onmiddellijk in kennis te stellen via e-mail en de nodige foto’s van het goed toe te voegen ter staving van zijn klacht. Wij zullen de wettelijke garantievoorschriften voor tweedehands goederen (indien de klant een consument is) en regelgeving in het kader van verborgen gebreken (indien de klant geen consument is) naleven.
11.3. Procedure
11.3.1. De klant mag in geen geval het goed retourneren aan ons op grond van dit artikel zonder voorafgaandelijk akkoord van laatstgenoemde. Ingeval het goed effectief niet- conform en/of beschadigd blijkt en wij akkoord gaan met het retourneren van het goed zullen wij de klant een retourlabel bezorgen via e-mail of brengt de klant het goed zelf terug naar 3800 Sint-Truiden, Sportpleinstraat 40, na afgesproken datum en uur..
Wij zullen het goed terugnemen met terugbetaling van de klant met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht.
Wij zullen in geen geval tussenkomen wanneer de klant zelf verantwoordelijk is voor de schade aan het goed.
12. Aansprakelijkheid
12.1. Met uitzondering van de vrijwaring volgens art. 13, is de aansprakelijkheid van ons ook steeds beperkt tot de prijs van het door ons geleverde goed en in ieder geval tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd.
12.2. Wij zijn niet gehouden aan het vergoeden van onrechtstreekse schade en/of gevolgschade.
De Goeie Koop is evenmin aansprakelijk voor gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.
12.3. De klant kan geen aanspraak maken op vrijwaring door ons voor schade aan het goed die is ontstaan door normale slijtage/gebruik of onaangepast onderhoud/gebruik van het goed.
13. Overmacht
13.1. De Goeie Koop! resp. de klant zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt zijn door overmacht. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht: alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van ons resp. de klant de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is (zoals, doch niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden, brand, inbeslagname, vertragingen bij of faillissement van derde partijen waarop wij beroep doen, personeelstekort, staking, bedrijfsorganisatorische omstandigheden, dreiging en/of daden van terreur, en epidemieën of pandemieën).
13.2. Voormelde situaties geven ons resp. de klant het recht de herziening en/of schorsing te vragen van de overeenkomst door een eenvoudige schriftelijke betekening aan de andere partij, zonder dat de partij getroffen door overmacht enige schadevergoeding verschuldigd is of kan zijn. Indien de situatie van overmacht langer dan 2 maanden aanhoudt, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te beëindigen.
14. Intellectuele eigendomsrechten
14.1. Door de aankoop worden door ons geen auteursrechten of andere intellectuele rechten op het goed, logo’s, (handels)naam, huisstijl, etc. van ons overgedragen. Dit impliceert dat de op www.degoeiekoop.be geplaatste foto’s door de klant niet mogen worden gebruikt, gekopieerd en/of gereproduceerd (bijvoorbeeld door plaatsing op een andere website of verkoopsite) zonder onze schriftelijke toestemming.
15. Persoonsgegevens
15.1. De verwerking van persoonsgegevens door De Goeie Koop! betreffende een (potentiële) klant vindt plaats conform de privacyverklaring, dewelke kan geconsulteerd worden op www.degoeiekoop.be
16. Algemeen
16.1. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door ons van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt ons niet het recht dit later in te roepen.
16.2. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid en toepasselijkheid van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In zo'n geval zullen wij en de klant onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling die beantwoordt aan de geest van deze AV. Komen wij en de klant niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.
17. Rechtskeuze en bevoegde rechtbanken
17.1. Het Belgisch recht is van toepassing.
17.2. Alle geschillen die tussen ons en de klant eventueel zouden kunnen rijzen over de geldigheid en de interpretatie van onderhavige algemene voorwaarden dan wel over de uitvoering van overeenkomst, zullen zo veel mogelijk beslecht worden op minnelijke wijze. Slagen partijen er niet in een minnelijke oplossing te vinden, dan zal het hen vrij staan hun geschil voor te leggen aan de normaal bevoegde hoven en rechtbanken van de maatschappelijke zetel van De Goeie Koop, die uitsluitend bevoegd zijn.
18. Taal
18.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, erkent de klant dat de taal van deze AV eveneens de voertaal vormt in alle commerciële transacties met ons.
18.2. De oorspronkelijke taal van deze AV is Nederlands. Vertalingen of documenten opgesteld in een andere taal, vormen steeds louter een toegift naar de klant toe.